Л. Г. МЕЛЬНИК, А. О. ШЕВЕЛЬ, І. А. ПАНЧЕНКО, Є. О. СКРИПКА, Т. С. СЄРІК
Соціально-економічне управління в Неплюєвському братстві: освіта, що випереджала час
(мова оригіналу – українська)

https://doi.org/10.21272/mer.2020.89.08
У статті досліджуються основи освітніх інновацій в Хрестовоздвиженському трудовому братстві, що було засновано відомим філософом, землевласником і меценатом М. М. Неплюєвим у 1880-х роках в 30 км північніше Глухова. Показані соціально-економічні успіхи, які змогла досягти спільнота у виробничій та соціальній сферах. Характеризуються освітні інновації, завдяки яким виховувалися юні братчики: необхідність постійного практичного застосування інноваційних технологій і методів роботи, відтворення мотивів самонавчання і отримання нових знань, зумовленість постійного прийняття рішень, здатність лідирувати і організовувати процеси колективної діяльності, самоорганізації і самоврядування та ін. Показано зв’язок методів організації, суспільних відносин та господарської діяльності, за якими жило Братство, із сучасністю. Зокрема, націленість господарства Братства на використання відновлюваних ресурсів та забезпечення сестейнового стану прилежних екосистем наближає його до цілей і завдань Третьої промислової революції, яка наразі відбувається в світі. Пріоритет інформаційного виробництва у Братстві і його спрямованість на механізацію трудових процесів роблять більш зрозумілими логіку сучасної Четвертої промислової революції. І, нарешті, неоціненним здобутком братчиків є досягнутий ними пріоритет особистісного розвитку людини. Саме це сьогодні стає конче необхідним у світлі П’ятої промислової революції. Особливо зазначається, що в Братстві завдяки її освітній системі вдалося створити унікальний відтворювальний потенціал, який включав: систему необхідного самовідтворення людських особистостей; систему відтворення максимально ефективного використання та використання природного капіталу; систему відтворення синергетичного поєднання людського, природного і фізичного капіталів.

Ключові слова: освітні технології, інновації, самоорганізація, самонавчання, промислові революції, особистісний розвиток, братство, відтворювальний потенціал.

Розміщена в №3, 2020.

Інформація про автора(ів): Мельник Леонід Григорович, доктор економічних наук, професор, професор кафедри економіки, підприємництва та бізнес-адміністрування Сумського державного університету, директор Науково-дослідного інституту економіки розвитку МОН України та НАН України у складі Сумського державного університету;
Шевель Анжеліка Олександрівна, кандидат філософських наук, доцент, завідувач кафедри філософії та соціально-гуманітарних дисциплін Сумського національного аграрного університету;
Панченко Ірина Анатоліївна, аспірантк

Текст статті: завантажити.






Повернутися до перегляду змісту