З. Кречкова
(мова оригіналу – англійська)
Постановка проблеми. Останні десять років показали, що корпоративний акцент виключно на максимізацію прибутку є не найкращою стратегією для довгострокового зростання і стійкості. Тиск з боку стейкхолдерів, а також пошук нових джерел доходів породили створення концепції спільних цінностей Майкла Портера. Ця концепція повинна одночасно забезпечувати створення прибутку і вирішення нагальних соціальних проблем.
Підхід до вирішення проблеми. У статті представлені власні дослідження, що базуються на методології ініціативи спільних цінностей. Методом аналізу даних є порівняльні дослідження, зокрема, міжрегіональні порівняння, а також крос-порівняння регіонів з соціальними проблемами. Були проаналізовані унікальні приклади ініціатив спільних цінностей у вигляді баз даних з описом 164 реалізованих корпоративних проектів по всьому світу, що розглянуті як за географічними регіонами, так і з позиції соціальних питань.
Оскільки поняття «спільні цінності» є відносно новим, варто контролювати і оцінювати свої проекти та їх результати. У даній статті основна увага приділяється порівняльному аналізу регіонів, а саме їх привабливості для проектів спільних цінностей. Проведено перехресне порівняння регіонів, розкрито і вирішено соціальні проблеми. Науково-дослідні питання такі: Чи існують регіони більш привабливі для проектів спільних цінностей, ніж інші? Яка позиція Європи? Яка позиція Центральної та Східної Європи? В основному, які соціальні проблеми вирішується за допомогою глобальних проектів спільних цінностей?
У статті представлено результати аналізу, щодо соціальних питань, які вирішуються в рамках реалізації проектів спільних цінностей, а також представлені результати щодо регіонального розподілу проектів і, нарешті, подано перехресний аналіз, що враховує, як соціальні та регіональні фактори.
Результати дослідження. В результаті проведеного аналізу виявлено певний розподіл регіонів. Проекти спільних цінностей у більшій мірі реалізуються на глобальному рівні, у Південній та Центральній Америці, країнах Карибського басейну, Північній Америці, Африці та Азії. На решті території такі проекти не знаходять підтримки. З точки зору вирішення соціальних питань, більшість проектів орієнтовані на розвиток громад, освіти, включаючи розвиток трудових ресурсів, здоров'я і харчування.
З точки зору вирішення соціальних питань, питання розвитку громад є одним із найбільш часто вирішуваних у всіх регіонах по всьому світу. Вирішення будь-яких інших соціальних проблеми приділяють уваги тільки в деяких регіонах.
Перше питання дослідження стосувалося того, чи є країни, які найбільш приваблюють проекти спільних цінностей, порівняно із іншими. Відповідь: так, оскільки аналіз проектів показав певний розподіл регіонів. В той час, коли в деяких регіонах проекти спільних цінностей реалізуються, в інших регіонах ні. Найбільш привабливими є проекти глобального масштабу. Деякі специфічні регіони, такі як Південна Америка, Центральна Америка, країни Карибського басейну, Північна Америка, Африка та Азія також тяжіють до проектів спільних цінностей. Щодо Північної Америки, то цей регіон оточений країнами, що розвиваються і розвиненими країнами.
Друге питання дослідження – "Яка позиція Європи, а особливо країн Центральної та Східної Європи?". Європейські країни майже не цікавлять проекти спільних цінностей. Низький інтерес продемонстрували також Австралія, Нова Зеландія, країни південної частини Тихого океану, Західної і Східної Європи, Росії і Центральної Азії, і зовсім ніякого інтересу не було з боку країн Близького Сходу і Північної Африки.
Третє питання – "Яка соціальна проблема вирішується в основному проектами спільних цінностей глобального рівня?" Аналіз показав, що в основному були реалізовані проекти глобального рівня, а особливу увагу привернули проекти, направлені на вирішення соціальних питань, проекти у сфері здоров'я, харчування та освіти, а також проекти щодо розвитку трудових ресурсів. Оскільки ці проекти мають глобальний характер, це свідчить про те, що органи державного управління на глобальному рівні залучають бізнес для вирішення соціаль
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, загальні цінності, зацікавлена сторона, акціонер, соціальні проблеми.
Розміщена в №4, 2016.
Інформація про автора(ів): ЗУЗАНА КРЕЧКОВА, PhD, доцент Университета экономики, г. Прага, Чешская Республика
Текст статті: завантажити.